Dobry sen bez pastylek

Zapewne zdarza wam się nie móc zasnąć po stresującym dniu, lub kilkugodzinnej grze na konsoli. Oto kilka wskazówek dotyczących zasypiania. Bez melatoniny, czy innych tabletek:

Na co najmniej godzinę przed snem nie należy korzystać z urządzeń elektronicznych. Wyjątkiem jest odtwarzacz muzyki. Bodźce wzrokowe, szczególnie szybko zmieniające się, nie ułatwiają zaśnięcia.

Można spróbować iść na spacer, czy wykonywać mało obciążający wysiłek fizyczny. Sen po ćwiczeniach na siłowni nie każdemu służy.

Miejsce do spania powinno służyć jedynie do spania, ewentualnie do uprawiania seksu. Łóżko kojarzyć ze snem, nie oglądaniem TV, czy czatowaniem przez smartfona.

Dobrze robi przewietrzenie sypialni, nawet w zimie, w siarczysty mróz.

Dobrze jest kłaść się o określonej porze (jeśli to możliwe), przed snem wykonywać te same czynności, np. wziąć prysznic.

Nie należy używać kofeiny na cztery godziny przed snem. Nie piszę nawet o innych stymulantach...

Jeśli to nie pomaga, a problemy z zaśnięciem przedłużają się, nie polecam melatoniny (jest to mało zbadany hormon). Często kłopoty z zaśnięciem, to "czubek góry lodowej" - najczęstszy objaw schorzeń na tle psychicznym. Wtedy lepiej nie szukać w Internecie "recepty", po prostu iść do lekarza.